Op Zuiderspel was mijn aandacht in het bijzonder getrokken door het spel Battlestations van Gorilla Games. Dit is een sciencefiction ‘space crawler’ spel (dungeon crawler in de ruimte). Een opvallend kenmerk is dat je speelt in een ruimteschip opgebouwd uit modules en dat dat schip vervolgens door de ruimte vliegt. Dus om bijvoorbeeld het ruimteschip te laten draaien moet iemand naar de stuurkamer gaan en daar het schip besturen. Na een kort scenario gespeeld te hebben heb ik het spel gekocht.
Om het spel te kunnen spelen is er een spelleider nodig. De spelleider moet de regels goed kennen. Het regelboek van Battlestations is duidelijk en bevat alle regels, maar ik had na het lezen nog wat vragen over de rol van de spelleider. En zo ben ik via het Battlestations forum in contact gekomen met Paul en Nico die Gorilla Games hebben vertegenwoordigd bij Zuiderspel. Ze hebben mij uitgenodigd om bij hen te komen spelen.
Battlestations: First Contact
Ik ben samen met Wilfred en Johan naar Nijmegen gereisd om daar ingelijfd te worden door de Galactische Republiek. Ik ben een piloot geworden, Wilfred een wetenschapper, Johan een ingenieur en Nico een marinier. We kregen ieder ook een robot toegewezen om ons te helpen op deze missie. Paul was de spelleider.
De Galactische Republiek heeft een planeet ontdekt met een nieuwe vorm van leven. Dat leven snapt de ontdekkers niet. Ze sturen raketten af op alles wat ze niet snappen. Het probleem is dat de universele vertaler niet werkt met deze vreemde nieuwe taal. Om deze aan de praat te krijgen moeten wij op zoek naar de betekenis van het sleutelwoord: ‘shnkorlblkrp’ (uitspraak: Snuffelbop). Zodra we die betekenis achterhaald hebben kunnen we de vertaler gebruiken en de goede intenties van de Galactische Republiek aan deze nieuwe beschaving kenbaar maken.
We komen via een warp in het gebied met de planeet van deze nieuwe levensvorm. Nog voordat we iets kunnen doen begint de planeet raketten op ons af te schieten. Wilfred zijn karakter gaat direct in de science bay met de computer aan het werk om de betekenis van het woord ‘shnkorlblkrp’ te achterhalen. Omdat dit goed te laten werken wordt er een sonde afgestuurd op de planeet. Het succes van de computer neemt toe als de afstand tot het doelobject verkleind is, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een sonde.
Wat we (Wilfred) dus moeten doen is de betekenis van het woord te raden door ja/nee vragen te stellen aan de computer. We kregen een boekje waar ergens het woord in stond. We hebben dit gedaan door steeds de pagina’s te halveren en te vragen of het woord in een bepaalde helft voorkomt. Toen we het gedeelte van de pagina gevonden hadden waar het woord stond zijn we het aantal letters gaan beperken. Met de lijst overgebleven mogelijke woorden hebben we zo het woord gevonden. We hebben hiervoor in totaal twaalf vragen nodig gehad.
Tijdens het raden van het woord moesten we intussen proberen niet kapot geschoten te worden door de raketten van de planeet. Eén tactiek was het schip heel snel te laten vliegen. Daardoor kunnen de raketten ons minder makkelijk raken en hebben we meer tijd om ze neer te schieten met de kanonnen. Verder hadden twee van de bemanningsleden de mogelijkheid om het afval uit het schip te gooien. Dit heeft als effect dat de raketten daarop stuk kunnen vliegen. Hiermee hebben we heel wat raketten onschadelijk kunnen maken.
Het woord dat we moesten vinden was ‘needing’. Na het vinden moesten we omdraaien om in het bereik van de planeet te komen om een radiobericht met onze goede bedoelingen te sturen. Maar we vlogen met snelheid negen weg van de planeet. Hoe sneller je vliegt hoe moeilijker het is om te manoeuvreren. Met een heleboel geluk is het gelukt om het schip te draaien en het bericht te versturen. De inwoners waren blij met het bericht en wilden graag lid worden van de Galactische Republiek. Na het opruimen van de overgebleven raketten zijn we teruggewarpt naar huis.
Ik ben zeer gecharmeerd van dit spel. Het is een ‘space crawler’ met veel humor dat tegen een rollenspel aanschurkt, maar niet over die grens heen gaat. Het heeft wel een dik regelboek, maar met een goede spelleider zullen de meeste spelers zo mee kunnen spelen.
Lifeboat
Na Battlestations hebben we Lifeboat – een kaartspel van Gorilla Games – gespeeld. In dit spel zit je met een aantal mensen in een reddingsboot en moet je proberen naar de wal te roeien. Elke speler heeft iemand waarvan hij houdt en iemand die hij haat. Verder is de voorraad van water en andere spullen beperkt. Het doel is om de gene die je haat de boot uit te werken en de gene waarvan je houdt te beschermen terwijl je zoveel mogelijk waardevolle spullen verzamelt. Dit was een leuk kort spelletje dat extra vermakelijk werd door de rollen te spelen.
Afsluitend
We hebben een hele leuke avond gehad. Paul is een buitengewoon goede spelleider. Ik wil Gorilla Games bedanken voor de uitnodiging en de leuke avond. Ik drink zelf geen koffie, maar het was vers gemalen en volgens Johan goed.
Battlestations demo bij Gameforce
Ben je geïnteresseerd geraakt in Battlestations? Kom dan komende woensdagavond (1 juni) naar Gameforce. Daar zal Gorilla Games een demo geven. Ze hebben ook beloofd later dit jaar een demo te komen geven op een Roll The Dice speelavond.