De avond waarop ik Cosmic Encounter helemaal fout gespeeld heb is afgesloten met een ander sience fiction spel genaamd Mag•Blast. In dit kaarspel voor twee tot zes spelers moet je proberen de commandoruimteschepen van de tegenstander neer te schieten terwijl je jouw eigen commandoschip beschermd. De speler die als laatste overblijft, is de winnaar.
Elke speler begint met een commandoschip met daaromheen vier andere ruimteschepen. Elk ruimteschip beschermt één van de zijden van het commandoschip. Elke zijde van het commandoschip wordt zone genoemd. Elke zone heeft een kleur en kan maximaal drie ruimteschepen bevatten. Daarnaast krijgt elke speler vier actiekaarten. Naast de stapel actiekaarten is er ook nog een stapel ruimteschipkaarten voor de versterkingen.
De spelers zijn na elkaar aan de beurt. Een beurt bestaat uit de volgende fasen: afleggen, kaarten pakken, versterken, manoeuvreren en aanvallen. Als eerste mag de huidige speler een aantal kaarten afleggen en daarna kaarten pakken totdat hij er vijf op hand heeft. In de versterkfase mag de speler een aantal kaarten uit zijn hand afleggen met in totaal drie verschillende of drie dezelfde resourcesymbolen in de hoek (links boven) om zo een nieuw schip te pakken van de versterkingsstapel. Een nieuw schip moet in één van de vier zones geplaatst worden. Een actiekaart kan nul, één of twee resourcesymbolen hebben.
In de manoeuvreerfase mogen de schepen van zone verwisselen. Het aantal stappen dat een ruimteschip verplaatst mag worden wordt aangegeven door de snelheid (links boven). In de laatste fase mag je andere spelers aanvallen. Meestal val je met een ruimteschip de schepen van je tegenstander aan die in dezelfde zone vliegen. Een aanval wordt gedaan met een actiekaart. Zo kun je bijvoorbeeld met de actiekaart laserblast met een laserkanon van één van je ruimteschepen schieten. Dan moet je wel een schip met een laserkanon hebben. Op de actiekaart staat hoeveel schade je doet. Elk schip heeft een schild met een bepaalde sterkte. Je plaatst de schietkaart met de schade op het schip en als de totale schade gelijk of meer is dan de sterkte van het schild, dan is het schip vernietigd. Het uiteindelijke doel is om het commandoschip te vernietigen. Een commandoschip kan alleen maar geraakt worden in een zone waar er geen beschermende ruimteschepen meer zijn. Verder zijn er verschillende actiekaarten die elk hun eigen effecten hebben.
Mag•Blast is een eliminatiespel is. De speler die als eerste het doelwit wordt van de andere spelers ligt er snel uit. De speler die de volgende speler uitschakelt zal waarschijnlijk niet winnen, maar door de laatste speler verslagen worden. Zo gaat het vaak met eliminatie spellen. In het begin van het spel krijgt elke speler zijn eigen commandoschip om te verdedigen. Elk commandoschip heeft zijn eigen speciale effect / kracht. Hierdoor zal elke speler een andere ‘strategie’ gebruiken. Dit vergroot ook de herspeelbaarheid.
Het spel heeft duidelijke regels en is eenvoudig te spelen. De kaarten zijn mooi geïllustreerd met kleurige en humoristische afbeeldingen. Het is een kaartspel met veel keuzemogelijkheden en een sterk thema. Je kunt meerdere schepen naar één zone halen om zo meer schade te doen in die zone van een andere speler, maar daardoor laat je wel een flank van je commandoschip onbeschermd. Ga je voor het versterken van je vloot of ga je toch dat ene schot lossen? Als ik er zo op terugkijk vind ik het spel nu leuker dan op het moment zelf. Mijn conclusie na één keer spelen is dat ik Mag•Blast een aardig spel vind dat ik zeker nog wel een aantal keer als tussendoortje wil spelen.