Emira

Spelgegevens

Naam spel Emira
Spelbedenker Liesbeth van Zeir & Paul van Hove
Uitgever Phalanx Games
aantal spelers 3-5 leeftijd 10+ tijdsduur 75+ minuten
prijs 21,00 soort spel strategisch biedspel

Achtergrond

Op welke sjeik zal de prinses vallen? In dit prachtig biedspel zijn drie tot vijf spelers vanaf 12 jaar oosterse sjeiks, die proberen zoveel mogelijk prinsessen (emira’s) naar hun harem te lokken. Maar de emira’s van tegenwoordig zijn niet voor de poes. Ze zijn geëmancipeerd en kiezen zelf bij welke sjeik ze willen wonen. De sjeiks moeten daarom investeren in uitstraling, status en de grootte van zijn paleis. Om dat allemaal te kunnen betalen, investeert hij in specerijen. Wie is het aantrekkelijkst en heeft als eerste zijn gewenste harem compleet?

Korte spelbeschrijving

Elke speler speelt een sjeik, en krijgt een eigen spelbord waarop hij zijn prestaties als sjeik kan bijhouden. Zo kan de speler bijhouden hoeveel uitstraling hij heeft, hoeveel kamalen hij bezit, hoe groot zijn paleis is, enz. Bovendien krijgt elke speler een missiekaart, waarop staat aangegeven welk soort prinsessen hij moet binnenhalen. Aan het begin van elke ronde wordt er van een stapel een prinses getrokken, die zo haar eigen voorkeuren heeft. Sommige prinsessen vinden het belangrijk dat de sjeik een goede uitstraling heeft, anderen vinden de grootte van het paleis dat hij bezit belangrijker enz. Na een volledige spelronde wordt gekeken naar welke sjeik het meest voldoet aan de voorkeuren voor de prinses en de prinses verhuisd naar het paleis van de desbetreffende sjeik. De sjeik die als eerste aan de missie voldoet, wint het spel. Het spel is ook afgelopen als een sjeik zeven (bij vier spelers) of zes (bij vijf spelers) prinsessen heeft binnengehaald.

Een ronde bestaat voornamelijk uit het bieden op het recht van eerste keuze uit een aantal acties. Nadat inkomsten zijn verworven uit specerijroutes en de nieuwe kaarten zijn getrokken (prinsessen, uitstralingskaarten, etc.) mag elke speler gaan bieden op acties. Deze acties kunnen zijn: paleis uitbouwen, uitstraling vergroten, kamelen kopen, specerijroute aanleggen etc. De beginspeler begint met bieden, en elke volgende speler kan het bod verhogen. Wanneer iedereen gepast heeft, mag diegene met het hoogste bod een keuze maken uit een van de acties. Deze actie valt weg voor die ronde, en mag niet meer gekozen worden. Dan begint de volgende biedronde. Dit gaat net zolang door totdat elke speler een actie heeft uitgevoerd. Vervolgens mag elke speler nog een gebeurteniskaart kopen. Met deze gebeurteniskaart kan de speler het spel enigszins beinvloeden (kamelen weghalen bij een andere speler, volgorde van prinsessen veranderen etc.).

Eerste indruk

Het spel duurt vrij lang en brengt weinig nieuws. Het is zeker niet onaardig, maar ook geen topper. Wat tegenviel was het feit dat je je eigenlijk moet beperken op één of hoogstens twee eigenschappen van de sjeik. Het heeft weinig zin om op alle eigenschappen te gaan concurreren, want het lukt toch niet om overal de overhand te hebben. Het gevolg daarvan is, is dat je dan geluk moet hebben met welke prinses er vervolgens in de volgende rondes naar boven komt. Heb je toevalligwijs geinvesteerd in bijvoorbeeld uitstraling, en komen er vooral prinsessen die gaan voor uitstraling, dan win je het spel. Er zijn gebeurteniskaarten waarmee je bijvoorbeeld de volgorde van twee prinsessen kunt veranderen, maar eigenlijk is dat te weinig om echt invloed te kunnen uitoefenen. Bovendien is het niet echt mogelijk om snel op een nieuw getrokken prinses in te spelen en je tactiek per ronde te veranderen, aangezien het voornamelijk een strategisch spel is.

Deze recensie was al eerder gepubliceerd op de ‘oude’ Roll The Dice website.