Wie enige tijd in de spellenhobby rondhangt, komt er snel achter dat spelers zo hun themavoorkeuren hebben, zoals bijvoorbeeld treinen, middeleeuwen of ruimtevaart. Voor veel eurogames maakt dat allemaal toch niet zo uit. Meestal is het thema gewoon op een quasi-abstract spelsysteem geplakt. Ik denk wel eens dat veel eurogame-ontwerpers eerst een spelsysteem bedenken en vervolgens op zoek gaan naar een thema dat er een beetje bij past; bij voorkeur eentje die nog niet in gebruik is. En eerlijk is eerlijk soms pakt dat niet eens zo slecht uit, zoals bijvoorbeeld bij Carcassonne en St.Petersburg. Voor simulatiespelen gelden strengere criteria, want het spel moet een beetje voorstellen waar het over gaat. Bovendien blijken de themavoorkeuren van spelers dan wat ingewikkelder te liggen. Zo ken ik mensen die enkel oudheid willen spelen of enkel Eerste en Tweede Wereldoorlog. Maar de grote globale scheidslijn waarin je simulatiespelers kunt indelen is die tussen Historisch enerzijds en SF-Fantasy anderzijds. Twee kampen die welhaast vijandig tegenover elkaar lijken te staan. Historische spelers vragen zich af hoe je iets dat nooit bestaan heeft kunt simuleren. Anderzijds is ook de bestaansvraag van het verleden een filosofische en een niet-tastbare. Naast het boek is het spel een middel om er contact mee te krijgen. En hoewel ik boeken serieuzer neem, blijf je met je boek in de hand slechts toeschouwer. Hier heeft het spel meerwaarde. Dan ben je deelnemer!
Napoleon zei ooit dat geschiedenis maar een verhaaltje is. Als hij gelijk heeft – en ik geef ‘m niet graag gelijk – zitten spelers met historische voorkeur en spelers met een SF-Fantasy voorkeur eigenlijk in hetzelfde schuitje en hebben ze dezelfde neiging tot escapisme. Zelf reken ik me tot de historische spelers, maar af en toe mag ik graag heulen met het andere kamp. Zoals bijvoorbeeld met Wizard Kings van Columbia Games.
Wizard kings.
Het was niet mijn bedoeling om Wizard Kings te recenseren. Misschien doe ik dat nog wel eens. In zijn algemeenheid wil ik kwijt dat ik de blockwargames van Columbia Games aantrekkelijk vind, omdat ze een strategisch dubbelblind spelsysteem combineren met een elegant tactische. Wizard Kings is niet alleen een verbetering ten opzichte van voorganger Victory, maar tevens een multiplayer en da’s stukken gezelliger, maar hoeft niet altijd. In mijn oorspronkelijke editie uit het jaar 2000 zijn er 7 rassen: Orcen, Elves, Undead, Dwarfs, Barbarians, Amazones – een zeer gewild ras – en de Ferkins. Omdat vrijwel niemand met dit laatste varkensachtige ras wilde spelen, hebben ze deze in de tweede editie uit 2006 vervangen door Feudals. Een goede beslissing, denk ik. Ook blockstickers hebben een verandering ondergaan. In het geval van de Amazones vind ik het geen verbetering. Wel hebben de Undead nu ook 4-staps C1-blokjes. Dat maakt dit ras een stuk aantrekkelijker.
Alleen weet ik nog niet wat ik moet denken van het verkoopmodel van deze tweede editie. Bij de eerste editie had je in het basisspel 2 rassen, namelijk de Elves en de Orcs. De overige 5 rassen – met elk 25 blokjes – kon je er dan los bijkopen en dat heb ik dan ook gedaan. In de tweede editie bevat het basisspel alle 7 rassen met elk 8 blokjes. Daar kun je geen leuk potje mee spelen en moet je als snel uitbreidingssets kopen. Toch heeft Columbia Games scenarios ontwikkeld met lage blokaantallen, maar ergens vind ik het ruiken naar een verkoopmodel dat ik niet echt sympathiek vind. Zelf zou ik me er niet bekocht om voelen, want ik kan het spel iedereen aanbevelen.
Verder zijn er extra kaarten en blocksets met Chaos en Werebeast units. Kijk zelf eens naar de spelregels op de website van Columbia Games. Op een generieke manier kun je leuke scenario’s bedenken, maar zelf speel ik potjes van het type bouwen-en-hakken-maar.
Triangular Map
Triangular Map.pdf (22mB)
In 2005 had Columbia Games nog een Designkit voor Wizard Kings op haar website staan, waarmee je zelf spelborden kunt ontwerpen. Met die Designkit heb ik destijds een driehoekige kaart ontworpen, waarmee je dit spel op een evenwichtige manier met drie personen kunt spelen. De Triangular Map leg je dan in het midden van de tafel en ieder kiest dan nog een rechthoekige kaart om aan te leggen. Met deze spelopstelling kun je niet in de blokjes kijken van de twee andere spelers, wat bij potjes Wizard Kings met meer dan drie spelers vaak een probleem is.
Nu heb ik besloten mijn creatie gratis ter beschikking te stellen aan de hele mensheid. Ik had op BoardGameGeek al laten weten, dat ik over een dergelijke kaart beschikte en af en toe krijg ik een verzoekje om het toe te sturen. En een bestand van 22 mB via de email is wat lastig; een reden te meer om het hier te publiceren.
Ik heb precies tweemaal met deze Triangular Map gespeeld. Dat is natuurlijk veel te weinig, maar ik was er meer dan tevreden over. Als je het laat afdrukken bij een copyshop op dikker karton ziet het er precies uit als een echte mapboard van Columbia Games zelf.
Scenario’s
Zoals gezegd speel ik Wizard Kings op een generieke manier, als een light wargame en dan heb ik – als ’t meezit – weer een leuke avond gehad. Voor de echte Fantasyfan is dat wat aan de magere kant. Die wil natuurlijk een ring in een vulkaan kunnen mikken na een lange tocht vol ellende, terwijl hij thuis voor elk wissewasje de auto pakt. Of ronddwalen in een donker gangenstelsel bordenvol gespuis, terwijl ze eigenlijk stiekem bang in het donker zijn. Daarom zijn ze natuurlijk ook altijd met een groepje…
En hoe ik het doe? Wel, nadat de spelers ieder een ras en een kaart gekozen hebben, leg ik een aantal blokjes van één van de overgebleven rassen ter waarde van de stad facedown op elk van de steden op de Triangular Map. Recentelijk heb ik het plan opgevat, kubusjes te gebruiken in plaats van blokjes van een dummyras. Bijvoorbeeld blauwe kubusjes schieten op C2 en rode op C1. Elke kubusje telt als een 1 staps blokje dat nooit terugtrekt en elke beurt komt er een willekeurig kubusje bij, zodat de steden steeds sterker worden. Misschien moet ik dat eens verder uitwerken.
Tot die tijd antwoord ik dat je voor scenario’s maar je fantasie moet gebruiken. Je bent een Fantasyfan of je bent het niet! Veel plezier ermee!