Tomb: Cryptmaster is een op zichzelf staande variant van het originele spel Tomb. In dit spel moet iedere speler een groepje helden (party) rekruteren om daarmee de tombe in te gaan om daar de grafkelders (crypts) leeg te roven. In een grafkelder kunnen vallen, vloeken, monsters en voorwerpen liggen. Deze zijn allemaal ervaringspunten (xp) waard. Wanneer je de vallen, vloeken en monsters overwonnen hebt, krijg je daar xp voor en mag je de schatten ‘meenemen’.
Als een speler met zijn party een crypt binnen gaat, dan wordt er een cryptmaster uitgekozen. Op de deur van de van de crypt staat een symbool die aangeeft welke andere speler de cryptmaster is. Als er bijvoorbeeld ‘L’ staat, dan is dit de linker speler. Als er ‘RR’ staat, dan is dit de tweede speler aan de rechter kant. Het kan verstandig zijn om hier rekening mee te houden, want de cryptmaster kan geen huurlingen in het spel brengen (zie hieronder). Ondanks dat er een cryptmaster gekozen is, mogen ook alle andere spelers één cryptmaster kaart spelen. Deze kaarten kun je bijvoorbeeld krijgen in de herberg waar je ook je party bij elkaar brengt. De cryptmaster handelt alle vallen, vloeken en monsters af en kan daarbij ook crypmasterkaarten spelen om het moeilijker voor de party te maken.
Iets wat speciaal in de Cryptmaster versie van Tomb zit zijn mercenaries (huurlingen). Normaal wanneer je het niet alleen afkan, kun je de hulp vragen van andere spelers. Je moet na het gevecht deze helpers, betalen met kaarten. Maar er zijn ook karakters met de mercenary eigenschap. Dit houd in dat ze hun hulp kunnen opdringen en er zo voor zorgen dat je een deel van de buit met hen zal moeten delen. Je eigen helden kunnen trouwens dood gaan, maar de mercenaries komen altijd levend weer terug in het spel.
Voordat het spel begint worden de crypts gevuld met cryptkaarten. Voor elke crypt is aangegeven hoeveel kaarten er in mogen liggen. De spelers leggen om de beurt één cryptkaart in een crypt. Op die manier weet je dus van tevoren gedeeltelijk wat er in de crypts ligt.
Het bord bestaat uit twee delen. De tombe met de crypts en de herberg. In de herberg kun je jouw party samenstellen. Een actie is het rekruteren van een nieuwe held. Er zijn vier klassen: vechters, tovenaars, priesters en dieven – en combinaties van deze klassen. Elke held heeft zijn eigen statistieken die bepalen met welke en hoeveel dobbelstenen er gegooid mag worden voor verschillende acties (vechten, skill checks). Een party mag uit maximaal vijf helden bestaan. Een andere actie die je in de herberg kan doen is twee kaarten pakken. Er zijn spreuken, skills, voorwerpen en cryptmasterkaarten. De spreuken, voorwerpen en skills kunnen aan de helden gekoppeld worden om ze zo sterker te maken.
Ik heb het spel niet helemaal uit kunnen spelen, maar veel plezier beleeft. De mercenaries waren wel heel vervelend, vooral omdat ik ze zelf niet had. Voor fans van het genre is dit zeker leuk om te spelen. Ik denk dan aan spellen zoals Runebound, Dungeoneer en in mindere mate aan Talisman. Ik kreeg er soms ook wel een Munchkin gevoel bij, niet vanwege de humor, maar vanwege het chaotische spelverloop en de wijze waarop een held opgebouwd wordt. Het binnenvallen van een crypt gaat er soms heftig aan toe en maakt het zeer vermakelijk om te spelen. Ik weet niet of het spel te lang duurt, maar het lijkt wat aan de lange kant. Dit kan ook komen omdat we begonnen zijn met de moeilijke kant van het bord. Dit was een vergissing, we dachten met de makkelijkste variant te zijn begonnen. Dit spel is zeker voor herhaling vatbaar.
Voor meer informatie zie Tomb: Cryptmaster op BoardGameGeek.
Eén gedachte over “Eerste keer Tomb: Cryptmaster”
Reacties zijn gesloten.