Op zondag 24 januari 2010 was de tweede set van het spel X610Z voor het eerst te aanschouwen voor het publiek; 89 nieuwe kaarten, een nieuw speelbord en twee nieuwe summon classes om te leren kennen. Voor we naar deze nieuwe set gaan kijken, eerst even een snelle herhaling van de basisregels.
Regels
Iedere speler begint met een deck kaarten, een hand van 7 kaarten en een Life Base pion op het spelbord. Het spel kan op meerdere manieren gewonnen worden:
- Door de Life Base naar de finish te bewegen
- Door de Life Base van de tegenstander te vernietigen
- Door te zorgen dat de tegenstander geen kaarten meer kan trekken.
Om dit te bereiken speel je kaarten uit je hand. Deze kaarten kunnen grofweg onderverdeeld worden in vier groepen:
- Energy Crystals. Om de meeste kaarten te spelen is energie nodig. Deze energie wordt geleverd door Energy Crystals. Je mag maar één Energy Crystal kaart per beurt spelen.
- Summons. Na het spelen van een Summon wordt de bijbehorende pion op het speelbord geplaatst. Met deze pionnen kun je de Summons van de tegenstander (waaronder zijn Life Base) aanvallen.
- Non-permanent effects. Deze kaarten hebben een eenmalig effect op het spel en worden daarna afgelegd.
- Permanent Effects. Deze kaarten blijven in het spel en hebben of een permanent effect of een effect dat meerdere keren geactiveerd kan worden.
Een eerste blik
De naam van deze eerste uitbreiding is Act II – Spoils of War. Zoals al uit de naam duidelijk is ligt de focus van deze set op aanvallen. Er zijn twee nieuwe Summon classes (Berserker en Army) en elke klasse heeft nu twee Summons. Er zijn nu dus 10 verschillende Summons (12 als je de Life Bases meetelt), wat een flinke verruiming is ten opzichte van Act I. Dit is echter niet de enige grote verandering. Zo is er een nieuw bord, waarbij in tegenstelling tot het bord van Act I van buiten naar binnen gespeeld wordt, en er is een derde kleur energie bijgekomen: rood, geleverd doorRobiumm Crystals.
Spelverslag
Kort na twaalven kon er begonnen worden met spelen. Er werd 1-tegen-1 gespeeld met preconstructed decks. In mijn eerste potje speelde ik met een speed deck tegen een summon deck. Ik had een hoop leuke kaarten op hand op hand, met één groot probleem: een compleet gebrek aan de Mystic energy die ik nodig had om ze te spelen. Die Mystic Capsule in mijn hand was leuk en aardig, maar als je de eerste Mystic energy niet hebt schiet je daar nog steeds weinig mee op. De andere 6(!) capsules die ik kreeg voor mijn eerste Mystic Crystal veranderden daar weinig aan. Mijn tegenstander had dit probleem niet en ik werd dus keurig aan flarden geschoten door zijn Dragon Fly, Diving Beast en Burning Berserker voordat ik ook maar halverwege was.
Tijd om het deck wat aan te passen. Alle 12 capsules en nog vier andere kaarten eruit en wat meer energie erin. Tijd voor revanche. In mijn openingshand heb ik een Spirit of Discipline en zowaar de Mystic Energy die nodig is om het te spelen. Vervolgens een Prophecy. In de bovenste 5 kaarten zitten een Navigator en een Rogue Sky Captain. Kijk, dat lijkt er meer op. Drie beurten later liggen die ook op mijn Life Base en nu heb ikspeed 5. Twee vijandelijke Dragon Flies met allebei een Adrenaline (waardoor ze effectief speed 6, range 6, attack 3 en defense 3 hebben) doen hun best met aanvallen, maar met 31 defense kunnen ze niet genoeg schade doen voor ik met grote stappen snel thuis ben. Ze komen tot 18.
Vervolgens heb ik nog twee potjes gespeeld waarbij we allebei een Act I-deck hadden. Ik had een speeddeck, mijn tegenstander een anti-speed deck. Gebrek aan Mystic energy was ook hier de doorslaggevende factor: In allebei de potjes kreeg mijn tegenstander pas laat zijn eerste MysticCrytal, nadat ik al mijn Mystic Counsellor op tafel had. Hierdoor kon ik met minimale tegenstand naar de finish lopen.
Eerste indruk
Hoewel ik uiteraard nog meer zal moeten spelen voordat ik een echt oordeel kan vellen lijkt Act II op het eerste gezicht een goede uitbreiding. Ik ben geen zeer ongebalanceerde kaarten tegengekomen, het artwork ziet er, net als Act I, goed uit (voor zover aanwezig – dat deze uitbreiding zich nog in het teststadium bevindt is goed zichtbaar aan het feit dat minimaal de helft van de kaarten nog geen artwork heeft). Wat betreft deck-archtypes zijn summon decks er het meest op vooruit gegaan, maar dat was ook de bedoeling. Zelf ben ik meer eenspeeddeck speler, maar ook daar zitten wel een aantal nuttige toevoegingen voor in. Ik heb nog nooit een resource-deck gespeeld, dus daar kan ik geen oordeel over vellen.
Al met al een leuke uitbreiding en ik ben zeker van plan om ook een aantal van de volgende testdagen (de data kunnen hier gevonden worden) te bezoeken. Als je al X610Z speelt, of gewoon is wil meedoen met het testen van een spel, schrijf je vooral in!