Dit is een interview met Patrick over het spel X610Z. Het spel zal op zaterdag 7 november officieel gepresenteerd worden. Je kan hierover meer informatie vinden op de X610Z website.
Vertel eens iets over uzelf en hoe u bent begonnen met het ontwerpen van spellen.
Ik ben niet alleen zelf een fanatieke gamer (sinds Pong) maar ook groot liefhebber van fantasy. Vanuit connecties in de reclame hebben we een opdracht gekregen om een spel te ontwikkelen. De vlam is toen in de pan geslagen. Samen met mijn partners (Resworb –Erik- en PeCo –Peer-) zijn we toen aan de slag gegaan met enkele andere spellen. Dat bevalt zo, dat we nu full time spellen ontwikkelen.
Thuis werden iedere dag spelletjes gespeeld, van Wild Life tot Yahtzee, van Monopoly tot Risk. En vooral heel veel kaartspellen: Bridge, Canasta, Toepen, Rikken, Klaverjassen. Het allereerste spel wat ik gespeeld heb zal met kaarten te maken hebben. Ik zat op mijn 8ste al te kaarten met de familie, inclusief ooms, tantes. Toen ik een jaar of 14 was heb ik Bridge ontdekt, waarin strategie en spelbeheersing enorm belangrijk zijn. Dat opende een deur voor me, ik vond het fantastisch. Al zeg ik het zelf, ik was geen onverdienstelijke Bridge speler.
Ik heb op mijn 15de jaar met mijn even oude bridgepartner een ABN toernooi gewonnen voor volwassenen. Dat was vet en samen gingen we met 1000 euro naar huis, dat was nog vetter.
Bijna alle spellen vind ik leuk, mijn voorliefde gaat wel uit naar kaartspellen. Net als Bridge, heeft Magic The Gathering een deur geopend. Ik heb dit spel zeer fanatiek gespeeld en verzameld.
Welk spel staat bij u op nummer één?
Hahaha, dat is een open deur. Dat is ons nieuwe spel X610Z. Helemaal ontwikkeld zoals ik het zou wensen als TCG speler, maar dan met de toevoeging van een spelbord. We hebben ons hart en onze ziel in dit spel gestopt en aan de reacties van spelers te merken (en ook zakelijke partners als 999 Games), is het helemaal raak.
Wat maakt een spel een goed spel?
Dat hangt af van het type spel en van je eigen smaak. Voor mij staan spelplezier en strategische aspecten voorop. Ik heb weinig met pure kansspelletjes. Persoonlijk vind ik een spel geweldig als iedere speler tot op het laatste moment kan winnen. Daarnaast kan ik enorm genieten van een dom spelletje ezelen, puur vanwege de gezelligheid.
Probeer met zo min mogelijk woorden X610Z te omschrijven.
Een gebalanceerd superspannende Trading Card Board Game voor 2 tot 6 spelers, waarin zich een adembenemend fantasy avontuur ontvouwt.
Waarom heeft u dit spel gemaakt?
Ondanks mijn grote bewondering voor verschillende TCG´s, heb ik altijd gevonden dat dit echt veel beter kan. Dus geen continu veranderende spelregels, geen kaarten die op een banlist komen, geen edities die alleen maar “veel van hetzelfde” bieden, geen kaartsamenstelling waardoor de rijkste speler per definitie wint. Verder leek ons de toevoeging van een spelbord fantastisch. Dit is een extra strategische factor die het spel zeer visueel maakt en extra spannend. Juist dit laatste blijkt een van de bepalende succesfactoren van het spel. De balans en mooi artwork zijn het toefje slagroom op de taart.
Verder willen we de deur openhouden voor ideeën van onze spelers, onze drijfveer is betrokkenheid en zo veel mogelijk spelplezier bieden. We stimuleren spelers hun creativiteit te tonen, zowel inhoudelijk (concepten voor kaarten en mechanismen) als met artwork.
Wat is het achtergrondverhaal van het spel?
We hebben verschillende inspiratiebronnen. Maar als het gaat over het verhaal: er wordt momenteel flink geëxperimenteerd met de Large Hadron Collider. Ons verhaal baseert zich op een scenario waarin dit experiment fout loopt. Een krachtige elektromagnetische puls vernietigt alle technologie en heeft als bijeffect dat alle materie even uit elkaar valt en zich terugvormt, met een DNA-Shuffle als gevolg. Stond je op dat moment bij een boom, dan krijgt de boom DNA van jou en andersom. Binnen enkele weken is de wereld gemuteerd tot iets nieuws. Dit is de start van het verhaal. 333 Jaar na Chaos stort een UFO in het midden van de nieuwe aarde, waardoor civilisaties dit gebied zo snel mogelijk moeten verlaten.
Hoe bent u aan de naam X610Z gekomen?
X610Z® kun je, in het Engels, uitspreken als Ex-Six-Ten-Z: Existenz. Dit is het woord voor “Bestaan”. Bij het ontwikkelen van een naam zul je bovendien moeten kijken wat de beschikbaarheid van domeinnamen is. X610Z® was nog volledig vrij en we hebben de belangrijkste domeinextensies vastgelegd, zoals .com, .nl, .eu, .org, .net en .de.
Hoe is de ontwikkeling van het spel gegaan?
Het spel is in acht maanden ontwikkeld en uitgetest. Het testen en balanceren heeft ruim vijf maanden geduurd, met ruim 600 testspelletjes (Single Player, Multi Player en Team Play).
Het artwork is simultaan met het testen verlopen. Erik, Peter en ik hebben samen concepten bedacht voor het artwork, waarbij gelet is op de wisselwerking tussen artwork, kaartnaam, werking en flavour tekst. Het moet allemaal kloppen.
Hoe onderscheidt X610Z zich van andere vergelijkbare spellen?
Het spel is onvergelijkbaar, voornamelijk door de toevoeging van het spelbord. Spelers zullen merken dat ieder spel een avontuur is, spannend tot het laatste moment.
999 Games gaat het spel distribueren. Waarom heeft u voor 999 Games gekozen? En kunt u vertellen hoe dat gegaan is?
We kiezen er bewust voor om 90% van de tijd bezig te kunnen zijn met de doorontwikkeling van het spel en een kleine, creatieve organisatie te houden. De creatieve ontwikkeling en uitwerking doen wij geheel in eigen huis. Bijkomende zaken willen we daarom uitbesteden. Voor drukwerk hebben we gekozen voor Cartamundi, dat zijn de beste. Wat betreft marketing en distributie konden we kiezen uit verschillende mogelijke samenwerkingspartners. We hebben toen een shortlist gemaakt s en we hebben uiteindelijk de beste gekozen. Die keuze is niet alleen gemaakt vanuit bedrijfsmatige overwegingen, ook ons gevoel laten we spreken. 999 Games was de enige partij die X610Z® zelf eerst wilde testen en dat vonden wij geweldig. We zijn toen met zwart wit printjes een potje gaan spelen met 999 Games in Almere. Daarna zijn nog andere mensen van 999 Games hier komen spelen en heeft 999 Games het nog uitgebreid intern getest. Hun enthousiasme over het spel en hun geloof in de mogelijkheden hebben ze duidelijk laten merken. Hun keuze om met ons in zee te gaan was dus gebaseerd op hun geloof in het spel. Dat is ontzettend belangrijk. Bovendien is er een duidelijke klik met de mensen van 999 Games en dat is wat ons betreft net zo belangrijk als zakelijke dingen zoals ‘geld’. Ons uitgangspunt is een langdurige samenwerking en dan wordt het gesprek toch anders.
Hoe zijn de illustraties en de flavourteksten tot stand gekomen?
Met vooral heel veel voorpret en plezier. Humor in het spel is en blijft belangrijk voor ons. Resworb is de art director en hij heeft de meeste artwork verzorgd. Daarnaast heeft PeCo een aantal illustraties verzorgd en hebben we Cedric bij het team gehaald, een zeer talentvolle illustrator.
Wie hebben er allemaal meegewerkt om het spel te ontwikkelen?
Ontwikkeling van de “spel-engine” ligt primair bij mij, zo ook alle teksten voor kaartnamen, werking en flavours. Finetuning van de balans is gebeurd met ons inmiddels vrij grote test team (momenteel 16 spelers). Vooral Bas (onze hoofd crashtest dummy) heeft enorm bijgedragen daaraan. Zijn inzicht in het spel is een enorm belangrijk geweest.
Het artwork is gemaakt door Erik de Brouwer (Resworb), Peter Coolen (PeCo, ook bekend als tekenaar van De Leukebroeders) en Cedric Debled (Debled). Bas de Vaan (Bassiuz) heeft ook nog het artwork van één kaartje verzorgd.
De website is gemaakt door Chris (WebEngine) die echt fantastisch werk heeft geleverd. Verder hebben vele ogen gekeken naar de kaartjes (taalchecks), de handleiding, enzovoorts. We hebben een special thanks lijst van ongeveer 40 mensen.
Wat is uw favoriete kaart of onderdeel van X610Z?
Kaartjes, qua artwork: Vital Essence, Beast Spice, Boost Crystal.
Kaartje, qua werking: Ancient Amulet, alle kaarten waarmee je kaarten van anderen kunt stelen.
Algemeen: het spelbord, dit is de geniale inbreng van Resworb.
Voordat een spel in de winkel licht wordt het grondig getest. Hoe is het testen verlopen?
We hebben vele verschillende tests gedaan. Single Player (1-1), Multi player (2-6 spelers) en Team Play (2-2, 2-2-2, 3-3). Alle delen zijn uitvoerig getest, ieder weekend zijn hier bij ons op kantoor gemiddeld ongeveer 10 testspelers aan de gang geweest om het spel ’te kraken’. In het begin waren de correcties enorm veel, dat werden er steeds minder. In de laatste fase hebben we extreme deck builds getest, waarmee de laatste kleine aanpassingen zijn doorgevoerd.
Tijdens het testen ontdekte Bas verschillende loops in het spel, bijvoorbeeld met oneindig aantal beurten. Dat was wel lachen, de gezichten van zijn tegenstanders. Iedere week had Bas wel weer een lek gevonden, zijn grijns bij succes is onbetaalbaar. Iedereen had op een gegeven moment zoiets van: wat heeft hij nou weer gevonden? De eerste keer dat geen lek meer werd gevonden was een moment van triomf voor mij. Overigens zijn daarna nóg foutjes gevonden en hebben we kleine dingen nog aangepast.
Op welke manieren gaat ervoor gezorgd worden dat mensen X610Z blijven spelen?
We zorgen voor 2 updates per jaar met een nieuwe expansion set, inclusief nieuw spelbord. Alles blijft met elkaar matchen, je kunt iedere editie met de andere vermengen en op ieder spelbord spelen. Verder zijn we aan het kijken hoe we organized play kunnen opzetten. We willen gaan werken met individuele kampioenschappen, waarbij spelers hun lokale ranking opbouwen (via winkels met speelruimte) en daaruit vloeit een nationaal single player kampioenschap. Daarnaast gaan we iedere 2 maanden Clan Wars organiseren. De Clan die daarbij de meeste punten weet te vergaren, mag zich nationaal kampioen noemen, met alle mooie dingen die wij daar tegenover zetten. Zodra we uitrollen naar het buitenland, gaan we internationale Clan Wars organiseren.
Bent u van plan om nog meer spellen te ontwikkelen?
Ja, we hebben nog één spel op stapel staan, die we binnenkort afronden. Daar kan ik nog niks over zeggen, tot de rechten zijn geregistreerd. Zoals de zaken er nu voor staan, zullen we alle hens aan dek moeten houden om de doorontwikkeling van X610Z® in goede banen te leiden. Daar ligt nu ook onze focus, we kunnen niet wachten om nieuwe verrassingen voor onze spelers te bedenken!
Wat kunnen we in de toekomst van X610Z gaan verwachten?
Volgende expansion set wordt VET! Met minder nemen wij geen genoegen, dus ook in de toekomst mag je van X610Z® verrassende en vernieuwde concepten verwachten. Daarnaast willen we graag de ideeën van onze spelers horen en zien. Speciaal daarvoor hebben we een Card Creator op de site staan, waar ze zich kunnen uitleven. Echt goede kaartconcepten nemen we op in de set (met vermelding van de bedenker). Mensen die goed artwork laten zien zullen we uitnodigen voor een gesprek. Juist de betrokkenheid, fantasie en creativiteit van onze spelers zal het spel nóg interessanter maken.
Ik bedank Patrick voor de leuke antwoorden. Verder heb ik veel plezier gehad met de paar test potjes die ik gespeeld heb. Ik hoop dat X610Z een groot succes gaat worden, aan de ontwikkelaars en het spel zal het in ieder geval niet liggen.