Degenen die al wat vaker Dominion hebben gespeeld zullen inmiddels wel gemerkt hebben dat er een aantal deck-archetypen bestaan die elk een specifiek doel voor ogen hebben. In deze serie posts zullen de strategie achter een aantal van deze decks en hun sterke en zwakke punten beschreven worden. Elke strategie is genoemd naar de meest representatieve kaart.
Goud De simpelste strategie: krijg veel geld en koop veel punten. Geld krijgen kan door het simpelweg te kopen, of door gebruik te maken van de geldverbeteraar-kaarten Mijn en Geldschieter. Het doel is om genoeg goud in het deck te krijgen om elke beurt een Provincie te kunnen kopen. Zwak tegen: Dief. Aangezien een goed Dief-deck het geld sneller kan verwijderen dan een standaard Goud-deck het kan kopen is het mogelijk om gereduceerd te worden tot een deck met uitsluitend punten. |
Dief Geld moet rollen; bij voorkeur jouw kant op. Als je tegenstanders geen geld hebben zijn ze over het algemeen redelijk hulpeloos. Door de Dief te spelen kun je het geld van je medespelers vernietigen, met als bijkomende bonus dat je de goudstukken zelf mag houden. Hoe vaker en hoe eerder je dit kunt doen, hoe beter. Zorg voor genoeg dieven in je deck zodat je er elke beurt één kunt spelen. De nuttigste support-kaart is de Troonzaal, aangezien je hiermee twee dieven per beurt kunt spelen. Als je meer dan een dief per beurt krijgt kan het ook nuttig zijn om kaarten te kopen die netto extra acties opleveren (Dorp en Festival). De Dief-strategie is nuttiger naarmate er meer spelers meedoen, aangezien je dan de kans verhoogt om iets goeds te kunnen stelen. Sterk tegen: Dief. De beste manier om je geld niet te verliezen is door het simpelweg terug te stelen. Hierdoor voorkom je dat je zonder geld komt te zitten. |
Heks Die stapel Vloeken op tafel is natuurlijk het beste op zijn plaats in de decks van je tegenstanders. Jouw taak is om die daar zo snel mogelijk te krijgen. De Heks is hiervoor de kernkaart, met als extra voordeel dat een Heks netto een kaart extra oplevert. Het Heks-deck heeft dezelfde support-kaarten als het Dief-deck (Troonzaal, Dorp en Festival), met een toevoeging: regelmatig zullen je eerste twee beurten bestaan uit een hand met drie en vier geld, waar je geen Heks voor kunt kopen. Door een Feest te kopen en die in te zetten voor een Heks is dit probleem te omzeilen. Sterk tegen: Kleine decks. Hoe kleiner het deck van de tegenstander, hoe vaker hij met een hand vol Vloeken zal ziten. Als een Heks-deck snel genoeg van de grond komt kun je tegenstanders hier behoorlijk mee vertragen. |
Ik heb zelf nooit een dief deck zien werken. Een nadeel van de dief is dat je vaak ook mensen helpt door hun koperstukken te vernietigen. En kan de dief werkelijk een deuk maken in een goud deck? Je kan wel elke beurt een dief spelen, maar hoe wil je dan zelf nog winnen als je je actie al verbruikt hebt? En bij elke succesvolle aanval is er de volgende keer een kleinere kans dat je wat met je dief kan doen. Ik zal de volgende keer eens meer aandacht besteden aan de dief kaart.